نخود سایز ممتاز 1 کیلویی

وزن: 1 کیلوگرم

13,000 تومان

399961 قلم

نخود کرمانشاه درجه1 و زود پز

خواص نخود برای سلامتی:


نخود سرشار از پروتئین:

نخود منبع عالی پروتئین محسوب می شود به طوری که میزان پروتئین موجود در هر فنجان نخود بیش از پروتئین موجود در دو عدد تخم مرغ بزرگ است. با این حال، پروتئین نخود «کامل» نیست زیرا برخلاف پروتئین جانوری تمام آمینواسیدهای ضروری را در خود ندارد. اما شما به راحتی می توانید آمینواسیدهای مورد نیاز بدنتان را از طریق مصرف سایر منابع پروتئین نظیر تخم مرغ، لبنیات، گوشت، غلات و سبزیجات در طول روز دریافت کنید. اگر شما گیاهخوار هستید و نخود را به عنوان منبع پروتئین مصرف کنید، بایستی رژیم غذایی خود را متنوع کنید و از غلات کامل و سبزیجاتی مانند هویج و کرفس نیز استفاده کنید تا تمام آمینواسیدهای مورد نیاز بدنتان را دریافت نمایید.

خواص نخود برای دیابت:

مطالعات بسیاری نشان داده است که داشتن رژیم غذایی غنی از فیبر در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، سطوح گلوکز خون آن ها را کاهش داده و در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم موجب بهبود قند خون، چربی ها و سطح انسولین آن ها می شود. به همین دلیل توصیه می شود زنان روزانه ۲۵-۲۱ گرم و مردان ۳۸-۳۰ گرم فیبر در برنامه غذایی خود استفاده نمایند. از آن جایی که نخود یکی از منابع غنی از فیبر به شمار می رود، مصرف آن می توان به پیشگیری و درمان دیابت کمک کند.از دیگر خواص نخود، می توان به کاهش فشار خون اشاره کرد.

نخود و سلامت روده ها:

نخود سرشار از مواد مغذی است که به عملکرد خوب فلور روده ها کمک زیادی می کند. مصرف یک بشقاب نخود پخته شده برای افرادی که دچار اسهال بوده اند مفید است و باعث تقویت روده ها و تثبیت عملکرد آن ها می شود. می توانید از نخود برای پیشگیری و درمان هموروئید (بواسیر) استفاده کنید.

فواید مصرف نخود بر سلامت قلب:

سطح فیبر بالا، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6، به همراه فقدان کلسترول در نخود، همگی از سلامت قلب حمایت می کنند. در واقع نخود حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است که به کاهش مقدار کل کلسترول در خون کمک کرده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

نتایج پژوهشی که در توسط محققان کانادایی و روی ۱۰۲۷ فرد انجام شده است نشان می دهد کلسترول بد خون افرادی که روزانه یک سهم غذایی نخود، عدس و نخودفرنگی مصرف می کنند به میزان ۵ درصد کاهش پیدا کرده است. یکی دیگر از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی فشار خون بالا می باشد، با مصرف نخود و تامین پتاسیم مورد نیاز بدن به همراه مصرف کم سدیم، خطر ابتلا به فشار خون نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

نخود برای لاغری:

یکی از مهمترین خواص و فواید نخود، کنترل وزن و ایجاد احساس سیری در افراد است. در واقع فیبرهای غذایی به عنوان عوامل مهم در کنترل و کاهش وزن محسوب می شود. این خاصیت فیبرها ناشی از مواد حجم زا در آن ها می باشد. این ترکیبات موجب افزایش احساس سیری و کاهش اشتها شده و در نتیجه فرد کالری کمتری مصرف کرده و کاهش وزن حاصل می شود.

در چهارچوب یک رژیم غذایی متنوع می توانید از نخود برای رسیدن به تناسب اندام استفاده کنید. این ماده غذایی، کم کالری و حاوی ارزش غذایی بالا و پروتئین فراوان است. به همین دلیل نیز باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت شده و همچنین از آب شدن عضلات پیشگیری می کند.

نخود و مقابله با سرطان:

در جمله خواص نخود تاثیر آن در مقابله با سرطان است. سلنیوم یک ماده معدنی است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت نمی شود. با این حال نخود حاوی این ماده معدنی ارزشمند است. این ماده در عملکرد آنزیم های کبدی نفش مهمی بازی می کند و در سم زدایی برخی از ترکیبات سرطان زا در بدن کمک می کند. علاوه بر این، اخیرا مطالعات نشان داده است که سلنیوم مانع از التهاب و نیز کاهش نرخ رشد تومورهای سرطانی می شود.

همچنین نخود حاوی فولات است که نقش مهمی در سنتز DNA و تعمیر آن ایفا می کند و در نتیجه از تشکیل سلول های سرطانی و جهش آن ها در DNA جلوگیری می کند. ساپونین یکی دیگر از مواد مهم موجود در نخود است که از گسترش سلول های سرطانی در بدن پیشگیری می کند. علاوه بر این، از آن جایی که این حبوبات سرشار از انواع فیبرها است، مصرف آن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

فواید نخود برای استخوان ها:

آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K موجود در نخود، همه در ساخت و حفظ ساختار استخوان ها و تقویت آن ها کمک می کنند. اگرچه فسفات و کلسیم هر دو در ساختار استخوان مهم هستند اما تعادل دقیق این دو ماده برای حفظ سلامتی استخوان ها ضروری است. مصرف بیش از حد فسفر همراه مصرف کم کلسیم می تواند منجر به از دست رفتن توده های استخوانی شود.

شکل گیری ماتریکس استخوانی به مواد معدنی نظیر آهن، روی و منگنز نیازمند است که این مواد نقش مهمی در تولید و بلوغ کلاژن دارند. همچنین فقر ویتامین K خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد و مصرف این ویتامین برای حفظ سلامتی استخوان ها بسیار مهم است. این ویتامین موجب بهبود جذب کلسیم در بدن شده و از این رو سلامتی استخوان ها نقش مهمی ایفا می کند. بنابراین تمام مواد معدنی موجود در نخود، به حفظ سلامتی استخوان ها کمک می کنند.

خواص نخود در بارداری:

در بارداری، معمولا زنان دچار افزایش وزن و چاقی می شوند. نخود یکی از مواد غذایی مفید برای کنترل چاقی در طول بارداری است. نخود خطرات ناشی از حمله قلبی را کاهش می دهد. از این رو مصرف آن در طول بارداری به زنان توصیه می شود. مصرف نخود در بارداری موجب ارتقاء سطح انرژی زنان می شود و انرژی مورد نیاز بدن آن ها را تامین می کند. نخود منبع آهن و ویتامین B6 به شمار می آید که برای رشد جنین در طول بارداری ضروری می باشند.

نخود همچنین منبع فولات (ویتامین B9) است. دریافت فولات یا اسید فولیک کافی، در مراحل رشد و تکامل جنین بسیار مهم می باشد. رشد طناب نخاعی و مغز جنین و پیشگیری از ناهنجاری های عصبی زمان تولد، مانند نقص لوله عصبی نوزادان (اسپینا بیفیدا) در گرو مصرف اسید فولیک توسط مادر می باشد. یک فنجان نخود تقریبا نیمی از نیاز روزانه زنان باردار و شیرده به فولات را تامین می کند. البته اکثر پزشکان توصیه می کنند زنان باردار از مکمل اسید فولیک که بخش قابل توجهی از فولات مورد نیاز روزانه را تامین می کند، استفاده کنند.

1 کیلوگرم